تحقیق اصول و ضوابط طراحی و معماری فضای های آموزشی

دسته بندي : مهندسی » مهندسی معماری
دانلود تحقیق با موضوع اصول و ضوابط طراحی و معماری فضای های آموزشی،
در قالب word و در 43 صفحه، قابل ویرایش.


بخشی از متن تحقیق:
با توجه به اين وضعيت حرارتي هواي شب و روز ماهانه هر منطقه وبا در نظر گرفتن نوسان ماهانه دما، گروه رطوبتي و ميزان بارندگي، پيشنهاداتي جهت هماهنگ سازي ساختماني و شرايط اقليمي آن منطقه ارائه نموده كه براي منطقه مورد نظر به شرح زير خلاصه گرديده است:
الف) ساختمان بهتر است در جهت محور شرقي و غربي گسترش يابد.
ب) طرح هايي با فضاهاي فشرده و متراكم براي منطقه مناسب است.
ج) ايجاد جريان هوا در فضاهاي داخلي ضرورت ندارد.
د) ديوارهاي خارجي و داخلي و سقف ها بهتر است از مصالح سنگين پيش بيني شود.
ه) پيش بيني فضاهاي خارجي براي استفاده در شبهاي تابستان مفيد است.
و) بازشوهاي نماهاي شمالي و جنوبي مي توانند حدود 10 تا 25% مساحت تابش آفتار آن باشند.
رطوبت
همان طور كه در جدول بيوكليماتيك مشاهده مي گردد، درتابستان هوا كمي خشك است، اما در بقيه مواقع سال رطوبت هوا كافي است و مشكلي از نظر رطوبت وجود ندارد.
متوسط حداكثر دماي ماهانه 9/33 درجه     حداقل دماي مطلق 28-
متوسط حداقل دماي ماهانه 7/4-       حداكثر دماي مطلق 43 درجه 
رطوبت هوا (مطالعات نمونه- شهرستان مشهد)
متوسط حداقل دماي هواي شهرستان مشهد در سردترين ماه سال (ژانويه) 7/4- درجه سلسيون و متوسط حداكثر آن در گرمترين ماه سال (ژوئيه) 9/33 درجه سلسيوس بودهن است. با مقايسه بين دو رقم و به طور كلي با مقايسه ارقام مربوط به متوسط حداقل و متوسط حداكثر دماي هواي مشهد در ماههاي مختلف سال مشاهده مي شود كه متوسط حداقل دماي هوا در 3 ماه سال زير صفر است. پايين ترين دمايي كه در طول  اين دوره آمارگيري شده است 28- درجه سلسيوس بوده است تعداد روزهاي يخبندان در ايستگاه در طول سال به طور متوسط 3/100 روز مي باشد.
با توجه به ارقام فوق نتيجه مي گردد كه در اين منطقه پايين بودن دماي هوا در ماههاي سرد سال اهميت بيشتري نسبت به بالا بودن دما در ماههاي گرم دارد.
ارقام مربوط به تعداد روزهاي دماي سرد و گرم سال نيز مويد اين موضوعند. مجموع درجه حرارت سرمايشي در طول سال 7/364 و مجموع درجه حرارت گرمايشي نيز 3/2338 مي باشد بدين ترتيب در طول سال نياز به گرم كردن هواي داخل ساختمان بيشتر از 6 برابر سرد كردن آن است.
البته بايد توجه داشت كه در ايستگاههاي هواشناسي دماسنج در محفظه اي قرار دارد كه باعث ايجاد سايه بر روي آن شده و ضمنا از تاثير باد در دماسنج جلوگيري مي نمايد. به عبارت ديگر در شرايط واقعي ممكن است دو عامل اقليمي تابش آفتار و جريان هوا دماي مخصوصي را تشديد يا تعديل نمايد. 
با استفاده از جدول بيوكليماتيك مي توان تغييراتي كه اين دو عامل در دماي هوا در رابطه با احساس راحتي انسان به وجود آورده را مورد بررسي قرار داد.
به منظور بررسي شدت گرما يا سرما در طول سال و تاثيري كه ديگر عوامل غير اقليمي بر احساس آسايش مي گذارند حداكثر و حداقل دماي هوا و رطوبت مربوطه بر روي جدول بيوكليماتيك انتقال داده شده است.
همان طور كه در اين جدول مشاهده مي گردد در تابستان شرايط اقليمي منطقه به طرف مناطق گرم و خشك ميل نموده است. البته اين شرايط فاصله كمي با منطقه آسايش داشته و مي توان با افزودن مقداري رطوبت به هواي خارج ساختمان در ماه هاي ژوئن، ژوئيه و اوت اين هوا را در رابطه با آسايش انسان مطلوب ساخت، اما بدليل برودت شديد هوا در زمستان فاصله شرايط زمستاني با منطقه آسايشي زياد است و حتي با استفاده از انرژي حاصل بدست آمده در اين بيوگرام، خطوط، نشان دهنده حداكثر و خط چين نشان دهنده حداقل دما هستند. از آنجايي كه منظور از اين بررسي پي بردن به نامناسب ترين شرايط هوا از نظر گرماست در تعيين دماي موثر جريان هوا مورد نظر نبوده و به همين دليل در بيوگرام، دماي موثر سرعت جريان هوا 1/0 فرض شده است. بيوگرامها در دماي هوا موثر را در هر ساعت از هر ماه نشان مي دهد. حال چنان كه دماي موثر 22 درجه سلسيوس به عنوان حد پايين آسايشي در نظر گرفته شود دماي بالاتر از 22 درجه سلسيوس مواقع گرم سال در رابطه با كنترل تابش آفتاب، فضاهاي داخلي محسوب مي گردد. اين مواقع تابش آفتاب به فضاهاي داخلي ضروري است تشخيص داد. همچنين چنانچه ميزان انرژي خورشيدي تابيده شده به سطوح مختلف جهات جغرافيايي در مواقع گرم و سرد سال محاسبه شود مي توان در رابطه با مناسب ترين جهت ساختمان از آن استفاده كرد.
دسته بندی: مهندسی » مهندسی معماری

تعداد مشاهده: 1482 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: Word

تعداد صفحات: 43

حجم فایل:1,739 کیلوبایت

 قیمت: 45,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    در قالب word و در 43 صفحه، قابل ویرایش.